tiistai 25. syyskuuta 2012

YÖ ON MUSTA




On perjantai-ilta ja palkkapäivä. Tänään yössä liikkuu rehvakkaita ihmisiä, euroopan-omistajia.
Tänä yönä portsarin päätös jättää ihminen humalatilan vuoksi oven ulkopuolelle tulkitaan henkilökohtaiseksi loukkaukseksi. Oksentaminen, tappeleminen ja tuoppien seinää viskominen on vain normaalia baarikäyttäytymistä ja ymmärrettävää. Vai onko?
       Mua on töissä ollessani viimeisen kuukauden aikana solvattu, uhattu tappaa, hakata ja erottaa.
Aina tietenkin omaa tyhmyyttäni, kun en ole antanut ihmisten pitää hauskaa. Mulla on hauskuudesta hieman erilainen käsitys, mutta mä olenkin tyhmä apina, joka ei päässyt poliisikouluun. Tuosta asiasta mua valistetaan aika usein. Aika usein myös kuulen olevani natsi ja rasisti. Niille on ihan turha sanoa, että oikeasti taidan olla enemmän kukkaislapsi J
Kirjoitan myös runoja, mutta sitä en uskalla kertoa edes kollegoille, menisi viimeinenkin uskottavuus.
     Viime sunnuntaina jätin yhden nuoren miehen oven ulkopuolelle humalan takia ja pari kertaa tyyppi onnistui livahtaa sisälle, kun kävin tuoppeja bloggaamassa. Jälkimmäisellä kerralla talutin kaverin kädestä pitäen ulos ja miten kävikään. Tilanteeseen bongahti toinen asiakas, joka alkoi kovaäänisesti kysellä mun nimeä ja järkkärikorttia, että hänkin on käynyt järkkärikurssin ja tietää oikeutensa. Siinä sitten kysyin, että kukas sinä olet ja miksi sekaannut tähän? Kaveriaan kuulemma auttaa, kun minä kohtelen kaltoin. Sanoin, että jos humalaisen poistaminen baarista on kaltoin kohtelua, olen syyllinen, mutta nimeäni en kerro, kun en halua lisää facebook-kavereita. Eipä uponnut huumori, ei ollenkaan. Tyyppi tivaa mun järkkärikorttia, että hänellä on oikeus nähdä se ja taas painottaa omaa tietämystään. Kun kerron, että mulla ei ole mitään syytä kertoa nimeäni, näyttää jv-korttiani ja hän näkee rinnassani olevasta jv-kyltistä kaiken oleellisen, saan kuulla olevani tyhmä ja töykeä. Tyhmyyttä en myönnä, mutta töykeä kyllä osaan tarvittaessa olla. Kyllä se niin on, olkoon kliseistä, niin metsä vastaa ,kuin sinne huudetaan.
      Tuosta jv-kortin pakollisesta näyttämisestä vielä. Periaatteessa kortti pitää näyttää, mutta kyllä siihen joku syy pitää olla. Syyksi ei riitä pääsynesto, baarista poistaminen tai henkkarien tarkistaminen. Poliisi ainoastaan voi tuosta vain kysellä korttia, muille riittää lätkä rinnassani.
Mulle on ihan turha tulla pari kertaa jossain festareilla työskennelleen nuoren klopin aukomaan järjestyksenvalvojan työnkuvasta yhtään mitään. Mä teen tätä työkseni, en kaljarahojen takia.
     Suurin osa asiakkaista on tosi mukavia ja uskoisin että heistä ainakin murto-osa pitää meikää ihan hyvänä tyyppinä. Kyllä mä lähden siitä, että jos minä olen hyväntuulinen ja reilu, myös mulle ollaan vastaavasti. Yleensä tuo toimii oikein mainiosti ja silloin kaikilla on hyvä fiilis jälkeenpäinkin.
     Silloin tunnen onnistuneeni työssäni hyvin, kun olen vapaalla ja jossain kaupungilla asiakkaat moikkaavat iloisesti. Sitä itse asiassa tapahtuu aika usein ja kyllä siitä tulee aina hyvä mieli.

1 kommentti:

  1. Hehe: "mäkin oon portsari, mäki oon käyny järkkäri kurssin!". Hyvä teksti ja hyvä blogi!

    VastaaPoista