maanantai 2. tammikuuta 2012

Liian ystävälliset välit asiakkaisiin?

         Olin joku aika sitten asiakkaana työpaikallani ja jossain vaiheessa iltaa työvuorossa ollut kollegani tuli kysymään multa, että saako erään tytön poistaa silti, vaikka onkin mun ystävä. Kyseessä ei sitten ollutkaan ystävä, vaan vakioasiakas, joka tiesi nimeni. Olen toki heittänyt läppää hänen kanssaan, mutta yleensä ystävyyssuhteessa molemmat tietävät toistensa nimet!
         Baarimaailmassa helposti, kun samoja naamoja näkee monena iltana viikossa, asiakkaan ja kaveruuden raja hämärtyy, vaikka toista ei tuntisi ollenkaan. Baarimikot alkavat antaa tietyille tutuille kasvoille halvempia juomia, lipunmyyjä päästää ilmaiseksi sisään ja narikkakaan ei maksa. Ystäviähän tässä ollaan! Mullakin on Facebookissa satoja parhaita kavereita ja jos kaikille niille antaisin  ilmaisen sisäänpääsyn, vieläpä jonon ohi, niin voisi saman tien lyödä baarin oven kiinni. Ihmiset alkavat liian helposti kuvitella olevansa jotenkin muitten yläpuolella, jos käyvät samassa baarissa usein ja oppivat tuntemaan baarihenkilökuntaa nimellä.
       Olen oppinut aika hyvin tunnistamaan asiakastyypin, jonka hyvä ystäväni ja kollegani risti hännystelijöiksi; hännystelijä jää aina ohimennessään juttelemaan, makeilee, heittää yläfemmoja ja kertoo juttuja satunnaisasiakkaista, jotka eivät osaa talon tapoja. Hännystelijä kuvittelee saavansa itse anteeksi hölmöilyjään ja pääsevänsä kun koira veräjästä "ystävyyden" varjolla. Mä en voi sietää tota!!!
      En myöskään voi sietää ihmisiä, joista en ikinä muuten kuule mitään, mutta silloin kun halutaan ilmaisia lippuja johonkin tilaisuuteen, alkaa kummasti mun puhelin soimaan. Mä en enää edes vastaa teille!!!
       Okei, kyl mäkin saatan soittaa jonkun muun baarin tutulle pokelle ja kysyä ilmaista sisäänpääsyä . On kuitenkin eriasia, jos toteuttaa "vuoroin vieraissa" periaatetta, josta molemmat hyötyvät. Minä rapsutan sinua, jos sinä rapsutat minua. Ja tämäkin perustuu vapaaehtoisuuteen ja ei voi  olettaa, että kun 5 vuotta sitten pääsin ilmaiseksi sisään, sama toimii aina myös toisin päin. Illan ja tilanteen mukaan mennään ja aina ei voi kollegaakaan auttaa.
        Tämän vuodatuksen tarkoituksena ei ollut väittää, ettei asiakkaisiin voi muodostua ystävyyssuhteita. Varmasti voi ja mullekin on käynyt niin. Haluan vaan välttää kiusallisia tilanteita töissä ollessani.
       Oikein hyvää alkanutta vuotta 2012
       
     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti